Показатели, определящи качеството и удовлетвореността от първичната медицинска помощ
Сестринско дело, 2023, 55(3), 66-70.
Б. Василева
Катедра „Сестрински терапевтични грижи”, Факултет „Здравни грижи”, Медицински университет ‒ Плевен
Резюме. Първичната медицинска помощ е дейност, чиито ефекти могат да бъдат измерени чрез качеството и удовлетвореността от предоставяните и получените здравни услуги. В здравеопазването качеството има най-голямо значение за потребителите и чрез него се определя здравното състояние на населението. Доброто качество означава по-здрави хора и по-малко инвалидизиране, по-ниски разходи и по-голямо доверие на населението в здравната институция. Качественото здравеопазване е право на всеки пациент, тъй като той е автономна личност, собственик на собственото си здраве и влиза в досег със здравната система само при някакъв здравен проблем. Поради ограничени ресурси и бюджет всяка държава би трябвало да се фокусира върху качеството на здравеопазването в нея като основен приоритет. Целта на тази публикация е да се представят накратко индикаторите, определящи качеството на първичната медицинска помощ, както и удовлетвореността на пациентите от полаганите грижи за тях. Проучени са различни литературни източници, предоставящи информация за първичната медицинска помощ. В България не е достатъчно високо нивото на предлаганата медицинска помощ, което е една от основните причини за влошаване здравето на населението и за неудовлетвореността на хората от здравната реформа.
Ключови думи: индикатори, качество, удовлетвореност, първична медицинска помощ
Адрес за кореспонденция: Гл. ас. Бисерка Василева, дм, e-mail: b.ilieva84@abv.bg