За факторите и условията, влияещи върху ефективността на практическото обучение на студентите акушерки
Сестринско дело, 2024, 56(1), 15-20.
К. Митева, Х. Милчева, З. Атанасова
Катедра „Здравни грижи“, Медицински факултет, Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Основна цел на практическото обучение на студентите акушерки е да формира, тренира, усъвършенства и затвърждава професионални знания, умения и компетенции. Редица обективни тенденции, засягащи здравната система, човешкия фактор в нея и в частност лечебния процес в акушеро-гинеко-логичните структури, се превръщат в изпитание за педагогическите и организационните условия, които предоставя практическото обучение на акушерките. Това налага необходимостта от задълбочено и регулярно проучване на неговите силни и слаби страни, формулиране на изводи и очертаване на насоки за адекватни педагогически дейности. Изследването има за цел да проучи актуалното състояние на практическото обучение на студентите от специалност „Акушерка“, обучаващи се в Медицински факултет, Тракийски университет – Стара Загора. Анализирано е мнението на 54 студенти относно значимостта на клиничната практика и преддипломния стаж в цялостния процес на обучение и факторите, понижаващи неговата ефективност. Проучването установи, че клиничната практика и преддипломният стаж са организационните форми на обучение с най-важна роля за професионалната подготовка на студентите от специалност „Акушерка“. Най-открояващите се фактори и условия, които влияят върху ефективността на практическото обучение, са: недоверието на пациентите към
студентите; недостатъчният контрол и мотивация от преподаватели/наставници; несъзнателното отношение и недостатъчната степен на самоконтрол от страна на обучаваните. Практическото обучение предоставя във висока степен относително благоприятни условия за усвояване на професионални компетенции.
Ключови думи: практическо обучение, студенти, акушерки, ефективност
Адрес за кореспонденция: Кремена Митева, e-mail: kremena.miteva@trakia-uni.bg