Възприятия за професионалния дълг на студенти по здравни грижи и практикуващи специалисти

Сестринско дело, 2023, 55(3), 40-46.

Р. Горанова-Спасова, Н. Градинарова, Н. Щерева-Николова

Катедра „Биоетика“, Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София

Резюме. Въведение. Професионалната изява на професионалистите по здравни грижи налага справяне с редица лични, междуличностни, институционални и социокултурни предизвикателства. Това е породено от мястото, което те заемат по отношение на пациентите, техните близки, лекарите и другите членове на медицинския екип. Цел и методи. Целта на настоящата статия е да се анализират в сравнителен аспект на възприятията на студенти ‒ бъдещи специалисти по здравни грижи, и на вече практикуващи професионалисти по отношение на професионалния дълг. За изпълнението на целта са използвани социологически методи (доку- ментален и анкетен) и широк набор от статистически методи за дескриптивна и аналитична статистика. Резултати. Анкетирани са 310 студенти по здравни грижи и 252 практикуващи професионалисти по здравни грижи. Изследвано е отношението им към основни постановки от Кодекса по професионална етика на медицинските сестри, акушерките и асоциираните медицински специалисти и от Правилата за добра практика по здравни грижи. Както студентите (69.5%), така и вече практикуващите специалисти (76.6%) съобщават, че са запознати с Кодекса. Почти всички анкетирани отговарят, че са съгласни с твърдението „Имам еднакво отношение към болните с различно обществено, социално и материално положение“. Прави впечатление обаче, че практикуващите специалисти в по-голяма степен посочват отговора „Неутрален“ ‒ 6.0%. За твърдението „Проявявам толерантност към религиозните убеждения, етническите традиции, политическите убеждения и политическата принадлежност на пациентите си“ делът на практикуващите медици, които предпочитат да останат “неутрални”, също е значително по-голям от този при извадката на студентите (11.1%). Заключение. Допълнителното обучение за етичните и правните въпроси в медицинската професия е предпоставка за разширяване знанията на практикуващите специалисти и придобиване на умения за справяне с конфликтни ситуации от различно естество, които неизменно съпътстват ежедневната практика на медиците.

Ключови думи: професионалисти по здравни грижи, студенти, професионален дълг, етични правила, толерантност, дискриминация

Адрес за кореспонденция: Радка Горанова-Спасова, e-mail: r.goranova@foz.mu-sofia.bg