Удовлетвореността на студентите от специалност „Рехабилитатор“ по дисциплината „Клинична практика“

Сестринско дело, 2025, 57(1), 10-18.

Цв. Кръстева, П. Казаков, М. Божкова

Медицински колеж, Медицински университет – Пловдив

Резюме. С все по-голямото търсене на рехабилитационни терапевти в световен мащаб образованието на студентите в областта на рехабилитацията и тяхната подготовка за реалната клинична практика става все по-важно. С нарастващото стареене на населението и увеличаването на броя на хората с хронични заболявания и увреждания, нуждата от здравни специалисти – рехабилитатори, нараства. За да отговорят на тези нужди, образователните системи в различни държави, включително Япония, адаптират своите програми за обучение в рехабилитация, като акцентират на практическите умения и умението за учене през целия живот. В Медицинския колеж към Медицински университет – Пловдив, дисциплината „Клинична практика“ е основна част от обучението. Програмата обхваща 1305 часа и включва различни методи на обучение. Целта на обучението е студентите да приложат теоретичните си знания в реални условия, развивайки умения за работа в екип, комуникация с пациентите и тяхното ефективно възстановяване. Статията разглежда значението на клиничната практика за студентите по специалност „Рехабилитатор“ в Медицински колеж към Медицински университет – Пловдив, както и ефективността на обучението им, оценена от самите студенти чрез анонимно анкетно проучване. Резултатите показват, че студентите оценяват клиничната практика като много ефективна за професионалното им развитие и подчертават важността на комуникацията с наставниците и възможността за самостоятелна работа с пациенти. За повишената удовлетвореност на студентите допринасят точно дефинираните цели и задачи на обучението, водещи до развитието на специфични умения и компетенции. Съществен фактор е постоянната подкрепа и наставничество, както и редовният обратен контакт и насоки. Студентите се чувстват по-удовлетворени, ако клиничната среда е подкрепяща, отворена за обратна връзка и без стрес. Позитивната среда, в която студентите могат да изразяват своите идеи, както и отворената комуникация, при която да могат да споделят своите притеснения, слаби страни и да получават правилна и мотивираща помощ от наставниците и преподавателите, както и стимулирането на самооценка, развиват увереността и надграждащите компетенции на бъдещите специалисти. Материал и методи: За целите на изследването беше проведено анонимно анкетно проучване сред студенти от специалност „Рехабилитатор“, както следва: общ брой 2-ри курс – 30 (участвали 22 студенти), и от 3-ти курс – 32 студенти (участвали 31). Проучването имаше за цел да оцени удовлетвореността на студентите от клиничната практика, както и ефективността на обучението. Резултатите от проучването представят, че като цяло студентите от трети курс са по-доволни от практическото си обучение в сравнение с второкурсниците. Това се обяснява с натрупания опит в реална среда, приложените теоретични и практически познания, както и осъзнаването, че положените от тях усилия водят до подобряването на качеството на живот на пациентите. И двете групи изразяват високо удовлетворение от комуникацията с преподавателите и наставниците, както и от самата организация на клиничната практика.

Ключови думи: учебна практика, обучение, рехабилитатори, кинезитерапия, физиотерапия, лечебен масаж, упражнения

Адрес за кореспонденция: Цвета Кръстева, е-mail: