Становище на зъботехници и преподаватели за провеждане на практическото обучение на студенти по специалност „Зъботехник“

Сестринско дело, 2025, 57(2), 7-11.

М. Варнева

Учебен сектор „Зъботехник“, Медицински колеж, Медицински университет – Варна

Резюме. Часовете за практическо обучение по специалността „Зъботехник“ са с много голям превес над часовете за теоретично обучение. Практическото обучение се провежда предимно в самостоятелна медико-техническа лаборатория или медико-техническа лаборатория към медико-дентален център и е разпределено през целия тригодишен период на обучение. От 2019 г. зъботехниците у нас имат съсловна организация и по закон всички практикуващи членуват задължително в асоциацията. Дали това е така и дали студентите посещават само лаборатории на членове на Българската асоциация на зъботехниците? Ще потърсим отговор на тези въпроси, като целта е да се представи и сравни мнението на респондентите (зъботехници и преподаватели) за процеса на наставничество при провеждането на учебната практика и преддипломния стаж на студентите по специалността „Зъботехник“. За постигане на целта са използвани следните методи: документален, социологически, статистически и графичен анализ за представяне на резултатите. Обект на проучване са 360 зъботехници от 25 регионални колегии на Българската асоциация на зъботехниците (БАЗ) и 18 преподаватели от колежите в София, Варна и Пловдив (с образователно-квалификационна степен по специалност „Зъботехник“). Проучването е реализирано през периода 1.09.2020 г. – 8.02.2021 г. и резултатите не са публикувани досега. При обработката на данните са използвани SPSS v.20.0. и Jamovi 2.2.1. Резултатите показват, че половината от преподавателите не знаят дали практическото обучение се провежда в лаборатории на членове на БАЗ. Управителите участват по-често като наставници в сравнение с наемните служители.

Ключови думи: зъботехници, преподаватели, практическо обучение, проучване

Адрес за кореспонденция: доц. Михаела Варнева, дн, e-mail: