Симулационното обучение – път за развитие на клиничното мислене и уменията на студентите от специалност „Медицинска сестра“ при грижи за пациенти с трудно заздравяващи рани

Сестринско дело, 2025, 57(3), 42-48.

Т. Попова1, М. Димитрова1, К. Богданова1, А. Терзиева1, Д. Благоева1, С. Георгиева1, С. Байрамова2

1 Катедра „Здравни грижи“
2 Студент от специалност „Медицинска сестра“, Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София

Резюме. Целта на представеното изследване е да се проучи и анализира мнението на студенти от специалност „Медицинска сестра“ относно удовлетвореността и способността им за усвояването на манипулативни умения и клинично мислене за грижи при пациенти с трудно заздравяващи рани след провеждане на симулационно обучение. Използвани са педагогически методи и е проведена демонстрация и обучение на студентите върху усъвършенстван симулатор за рани и обучителни модели към него. Приложени са алгоритми за извършване на грижи при пациенти с трудно заздравяващи рани и се поставя акцент върху мястото на приложението на съвременните превръзки за рани при такива пациенти. В обучението са включени и решаване на клинични казуси, ситуационни учебни задачи и ролеви игри, доближаващи се максимално до реалната клинична практика. Използвани са документален, социологически и статистически метод. Анализът на данните показва, че съществува потребност от симулационно обучение за лечение на трудно зарастващи рани. Проведеният педагогически експеримент води до повишаване както на удовлетвореността на студенти, така и на тяхната теоретичната и практическа подготовка. Симулационното обучение по темата повишава и способността на студентите за извършване на манипулативни и клинични умения за прилагане на грижи при пациенти с трудно заздравяващи рани.

Ключови думи: симулационно обучение, клинично мислене, трудно зарастващи рани, студенти, медицинска сестра

Адрес за кореспонденция: Таня Попова, дм, e-mail: t.popova@foz.mu-sofia.bg