Симулационен подход при усвояване на манипулативни и клинични умения на студенти от специалност „Акушерка“
Сестринско дело, 2024, 56(2), 16-22.
А. Димитрова, Б. Трайчева, С. Младенова, Т. Веселинова, И. Соколова
Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София
Резюме. В световен мащаб симулационният подход е признат като активна и ефективна образователна стратегия в практическото бакалавърско обучение на студенти от специалност „Акушерка“, при формирането им като компетентни и качествени бъдещи специалисти. Целта на настоящото изследване е да се проучи мнението на студентите от специалност „Акушерка“ относно усвояването на манипулативни техники и клинични умения при провеждано традиционно практическо обучение и ефектите след приложено симулационно обучение. Материал и методи. В изследването са включени 53-ма студенти от специалност „Акушерка“, които се обучават във Факултета по обществено здраве на Медицинския университет – София. Проучването е проведено през учебната 2023/2024 година. В рамките на изследователски проект бяха закупени симулатори за функционално проследяване на жизнени показатели, за инжекционна и инфузионна терапия, за определяне на разположението на плода в матката, за хирургичен шев и за кърмене. Проведени са и две анкети – преди и след практическото симулационно обучение. Резултати и изводи. Положителният ефект след приложението на симулацията корелира с по-високи стойности на резултатите от самооценяването на студентите относно усвояване на манипулативни, функционални и специфични акушерски техники, в сравнение с резултатите при традиционното им обучение. Съвременните, базирани на симулация, подходи в предклиничната подготовка на студентите са възможна образователна стратегия за подпомагане и развитие на акушерските умения на обучаваните и за изграждане на професионални навици.
Ключови думи: симулация, обучение, студенти, акушерки
Адрес за кореспонденция: Антоанета Димитрова, e-mail: a.dimitrova@foz.mu-sofia.bg