Съвременни аспекти на виртуалната реалност в обучението на медицинските сестри

Сестринско дело, 2023, 55(3), 52-57.

К. Килова1, Т. Димчева1, Д. Килова2

1 Катедра „Медицинска информатика, биостатистика и електронно обучение“, ФОЗ, Медицински университет – Пловдив
2 Катедра „Международно право и международни отношения“, Юридически факултет, СУ „Св. Климент Охридски“ ‒ София

Резюме. Навлизането на нови технологии в сестринската практика и обучение като виртуал- ната реалност (VR) може радикално да промени отношенията медицинска сестра-пациент. VR предлага потенциални ползи, но повдига въпроси за това как най-добре да се запазят основните ценности на сестринството. Целта на настоящото изследване е да се проучат и анализират възможностите за приложение на виртуалната реалност в обучението и практиката на медицинските сестри. Проучени и анализирани са базите данни на PubMed, Web of Science, Scopus и Google Scholar за ефективността на виртуална реалност в обучението на медицински сестри. Установи се, че виртуалната реалност има потенциала да трансформира образованието на бъдещата медицинска сестра, но за да възприемат тази нова технология, преподавателите се нуждаят от задълбочено обучение, подготовка и познания за VR технологиите, както и от институционална подкрепа за внедряването им в учебната програма.

Ключови думи: виртуална реалност, студенти, медицински сестри, обучение

Адрес за кореспонденция: Доц. инж. Кристина Килова, дм, e-mail: kristina.kilova@mu-plovdiv.bg