Приложение на базирано на проблеми обучение в клиничната подготовка на медицински сестри

Сестринско дело, 2024, 56(2), 52-56.

П. Джеджева

Катедра по здравни грижи, Филиал Сливен, Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ ‒ Варна

Резюме. Проблемно ориентираните подходи за преподаване и обучение на медицински сестри включват управление на учебния процес чрез набор от симулационни техники и технологии, казуси, клинични случаи, решаване на клинични проблеми и др. Целта е постигане на образователни резултати за владеене на знания, които са основа за професионално поведение и умения за вземане на решения при различни клинични ситуации с цел подобряване на безопасността и качеството на здравните грижи. Целта на настоящата публикация е да се представят методически аспекти при планирането, организирането и приложението на проблемното обучение в клиничната подготовка на медицински сестри. Анализирани са литературни източници, използван е личен преподавателски опит и наблюдения в конкретни условия на организация на учебния процес при обучението на медицински сестри. Доброто съчетаване на традиционни и иновационни методи на преподаване може да повиши ефективността на учебния процес, като дава възможност у студентите да се формират клинично мислене, способност за вземане на решения, свързани с полагането на здравни грижи за пациентите, и за изработване на план за сестрински грижи, междуличностни умения и умения за работа в екип, които ще спомогнат за повишаване на качеството на здравните грижи и за утвърждаване на автономните функции на медицинската сестра. Представените модели за организация на проблемно обучение и за решаване на ситуационни задачи и клинични случаи могат да бъдат адаптирани от други преподаватели и използвани в обучението на медицинските сестри.

Ключови думи: проблемно обучение, обучение на медицински сестри, казуси, клинични случаи, клинична подготовка

Адрес за кореспонденция: П. Джеджева, e-mail: p.djedjeva@gmail.com