Основни стресори при чуждестранните студенти от специалност „Медицина“ в Медицински университет –София

Сестринско дело, 2024, 56(1), 26-33.

К. Миленов, В. Воденичаров

Сектор „Хигиена“, Катедра „Епидемиология и хигиена“, Медицински университет – София

Резюме. Стресът се дефинира като неспецифичен отговор или реакция на тялото към изисквания, насочени към него, или към смущаващи събития в околната среда. Студентите по медицина в целия свят са изложени в ежедневието си на много стресори от най-различен характер – разговори с тежко болни пациенти, многобройни и сложни изпити, множество упражнения и огромно количество материал за преминаване, както и високи изисквания за компетентност. Честото излагане на високо напрежение може да има голям брой негативни последици като: ниско самочувствие, поява на временна или хронична депресия, развиване на множество вредни навици като прекаляване с алкохола, лошо отношение към околните, цинизъм и др. Силно засегнатите студенти биха могли да прекъснат и да напуснат университета, а някои от тях дори да стигнат до самоубийство. Всички тези фактори биха довели до по-ниска работоспособност и по-малко качествени специалисти, които ефективно да лекуват пациентите си, което е сериозен проблем, защото лекарите се сблъскват с широк кръг от хора и по този начин имат огромно влияние върху живота ни. Целта на настоящото изследване е да се идентифицират най-големите стресори (групово и цялостно) при чуждестранните студенти по медицина в МУ – София, и да се предложат съответните мерки, за да може те да се адаптират по-лесно и
следването им да бъде по-безпроблемно, по-успешно и по-приятно. Материал и методи: За осъществяването на целта бяха анонимно анкетирани 115 чуждестранни студенти от четвърти курс в Медицински университет, като бяха използвани документален, социологичен и статистически метод. Резултатите от проучва-нето категорично затвърдиха твърденията за множество стресори в живота на студентите по медицина и показаха кои от тях са доминиращите. Най-тежките от тях са академичните и факторите, свързани с преподаването и ученето. За справянето с тях бяха предложени мерки. С налагането им студентите ще се чувстватпо-пълноценни и ще се развият като по-добри лекари.

Ключови думи: стресори, чуждестранни студенти по медицина, медицински университет

Адрес за кореспонденция: Камис Миленов, e-mail: k.milenov@medfac.mu-sofia.bg