Модели на поведение при конфликти в денталната практика
Сестринско дело, 2023, 55(2), 35-40.
Н. Георгиев, С. Гаров, А. Трендафилова, Ц. Михайлова
Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София
Резюме. Както за всяка друга област от здравеопазването, за денталната практика също е характерно наличието на конфликти, много от които са специфични за сектора. Ежедневната работа с различни пациенти, с многообразието от клинични картини и диагнози, натовареният работен график неизменно повишават нивото на стреса и могат да бъдат предпоставки за нарастване на конфликтността в денталния екип. Успешният мениджмънт на конфликтните ситуации е неизменна част от доброто управление на денталната практика. За справяне с тях важна роля играят мениджърските умения, професионалното поведение и способността за комуникация. Цел на проведеното изследване е да се проучат съществените характеристики на конфликтните ситуации в денталната практика и поведението на денталните специалисти за справяне с тях. Материал и методи: Включени са 43-ма дентални специалисти от град София посредством случаен подбор и заявено желание за участие. Събрана е информация относ- но тяхното поведение в конфликтни ситуации. Използвани са: документален метод; анкетен метод; статистически методи. За постигане на поставената цел е разработена специална анкетна карта. Резултати: Сред респондентите преобладава мнението, че конфликтите в денталната практика най-често са междуличностни и конфликти от типа индивид-група. Обичайни участници са: дентален лекар – пациент, както и дентален лекар – помощен персонал (медицински сестри и дентални асистенти). Анкетираните определят конфликтите по-често като деструктивни, отколкото като конструктивни. Повече от половината респонденти отбелязват, че резултатът от конфликта зависи най-вече от индивидуалните характеристики на страните в него. Близо ¾ от всички участници (75,8%) биха направили опит да предотвратят възникващ конфликт. Изводи: Денталната практика се отличава с ниска честота на конфликти. Денталните лекари респонденти предпочитат поведение, насочено към превенция на конфликтите, активна комуникация със субектите на конфликтното взаимодействие и разрешаване на противоречията още в предконфликтната фаза.
Ключови думи: дентална практика, конфликти, модели на поведение
Адрес за кореспонденция: Доц. Никола Георгиев, дм, e-mail: n.georgiev@foz.mu-sofia.bg