Емоционална компетентност при предоставяне на здравни грижи
Сестринско дело, 2025, 57(3), 67-72.
Н. Георгиев, Б. Халили
Катедра “Здравни грижи”, Факултет по oбществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София
Резюме. Настоящият обзор има за цел да отрази многообразието на темата и да представи водещи теоретични модели, предлагащи по-задълбочено разбиране за същността на емоционалната интелигентност и разпознаване на нейните прояви като емоционално компетентно поведение при оказване на здравни грижи. Предлагат се практически насоки за развитие на емоционална интелигентност и постигане на емоционална компетентност чрез обучения и програми, насочени към специалистите в здравния сектор. Този аспект определяме като значим за здравеопазната практика, изхождайки от тезата, че овладяването на емоционални компетенции е съществен фактор както за постигане на личностно и професионално развитие на медицинските специалисти, така и за осъществяване на здравно обслужване, основано на качествена грижа и етично отношение към пациентите.
Ключови думи: емоционална интелигентност, емоционална компетентност, професионално поведение, обучение, здравни специалисти
Адрес за кореспонденция: Доц. Никола Р. Георгиев, дм, е-mail: n.georgiev@foz.mu-sofia.bg
