Дистанционното обучение през призмата на студентите от специалност „Акушерка“
Сестринско дело, 2023, 55(2), 27-34.
Т. Веселинова, Д. Хаджиделева, Б. Симеонова
Катедра „Здравни грижи“, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София
Резюме. Пандемията от COVID-19 промени из основи начина ни на живот. В продължение на месеци по време на ограничителните мерки образователните институции затвориха вратите си и преминаха към електронно обучение. Преди настъпването на извънредната ситуация ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София, не разполагаше с разработени и наложени методики за провеждането на дистанционно обучение в специалност „Акушерка“. Това създаде първоначален дисбаланс в обучението при обявяването на пандемията, който с всеобщите усилия на ръководството, преподавателите и студентите бързо беше овладян. Докато в началото основната цел беше да бъде осигурено организирано технологично обучение, да бъдат компенсирани част от пропуснатите дни за упражнения и затвърждаване на знания, то решението за удължаване срока на въведените противоепидемични мерки заради коронавируса изправи всички пред задачата електронното обучение да бъде превърнато в по-пълноценна форма на обучение. Целта на проучването е да се анализира мнението на студентите от специалност „Акушерка“ по отношение на организацията на проведеното дистанционно обучение и удовлетвореността им от качеството на електронната обучителна среда. Проучването е проведено чрез индивидуална анонимна анкета и обхваща студентите от всички курсове от образователно-квалификационна степен „бакалавър“, специалност „Акушерка“ на ФОЗ „Проф. Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София, за учебната 2021/2022 г. Резултатите от проучването показват, че дистанционното обучение предлага ефективни и разнообразни дигитални решения, които елиминират част от съществуващите дефицити и по неоспорим начин очертават нови проек-ции за реализация в обучението. На този етап обаче не съществува система за управление на образованието, която да успее да замени изцяло традиционната форма на обучение за такива практически ориентирани специалности като специалността на акушерката.
Ключови думи: дистанционно обучение, студенти, специалност „Акушерка“, удовлетвореност
Адрес за кореспонденция: Таня Веселинова, e-mail: tanq_veselinova@abv.bg