Мнения, нагласи и очаквания за клинична квалификация на лекарските асистенти с образователно- квалификационна степен „магистър“ – емпирично социологическо проучване
Обща медицина, 2024, 26(5), 3-10.
П. Врачева1, Ю. Маринова2, А. Йорданова2, Р. Гърдева2
1 Катедра „Здравни грижи“, Медицински факултет, Тракийски университет – Стара Загора
2 Катедра „Социална медицина, здравен мениджмънт и медицина на бедствените ситуации, Медицински факултет, Тракийски университет – Стара Загора
Резюме. Динамично развиващата се и глобализираща се среда, в която лекарските асистенти се обучават и реализират професионално, провокира въвеждането в България на учебни програми с профилна квалификация и ОКС „магистър“. С тях ще се постигнат по-високо квалификационно ниво и удовлетвореност на кадрите, с последваща пълноценна реализация в страната, в съответствие с обществените интереси и ефективното използване на лекарския потенциал в национален мащаб. Цел: Да се проучат и анализират мнението, нагласите и очакванията за разкриване на образователни програми за клинична квалификация на лекарските асистенти с ОКС „магистър“. Материал и методи: Проведено е емпирично социологическо изследване с три групи респонденти: 53-ма лекарски асистенти (ЛА), практикуващи професията; 120 студенти от специалност „Лекарски асистент“ и 15 експерти – преподаватели на лекарските асистенти. Период на проучването ‒ април-юли 2023 г.; обхват на изследването – национален. Приложени са социологически методи за количествен и качествен анализ: електронна пряка анонимна анкета и модифициран Делфи метод. Инструментариум: собствено разработени за целта анкетни карти. Резултати и заключение: Позитивните мнения, очаквания и нагласи по темата при изследваните групи респонденти са убедителни: отговор „да“ за клинична квалификация и ОКС „магистър“ заявяват 98% от практикуващите ЛА, 92% от студентите и 67% от експертите, подкрепени с аргументи. Реализирането на перспективата е въпрос на политическа воля и далновидност, като се вземат в съображение позитивите, които ще се постигнат с образователната политика.
Ключови думи: лекарски асистенти, обучение, клинична квалификация, образователно-квалификационна степен „магистър“
Адрес за кореспонденция: Пенка Врачева, e-mail: penka.vracheva@trakia-uni.bg