Достъпност и качество на предоставяните здравни услуги в първичната медицинска помощ
Обща медицОбща медицина, 2024, 26(2), 3-7.
Б. Борисова1, С. Славчев2
1 Катедра по здравна политика и мениджмънт, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София
2 Катедра по превантивна медицина, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София
Резюме. Първичната медицинска помощ се признава за основата на устойчиви здравни системи, като доказателства сочат нейната ключова роля за подобряване на здравните резултати, ефективността на здравната система и справедливостта в здравеопазването. От нивото и качеството на извънболничната помощ зависи крайната ефективност на национална здравна система. Тя е съществен фактор за по-рационално използване на ресурсите и за преодоляване на небалансирано високите разходи за болнична помощ. Липсата на системен интегритет е основна причина за ниската ефективност и качество на извънболничната медицинска помощ. Това налага цялостна преоценка на мястото и приоритетната ѝ роля в здравеопазването.
Ключови думи: качество на здравните услуги, удовлетвореност на пациента, ефективност, координация на секторите, достъпност до здравни грижи
Адрес за кореспонденция: Доц. Боряна В. Борисова, дм, e-mail: b.borisova@foz.mu-sofia.bg
