Изследване на емоционалната интелигентност по подскали при студенти от МУ – София

Сестринско дело, 2024, 56(1), 34-41.

М. Янчева-Стойчева1, И. Стоилова1, И. Соколова2

1 Катедра „Трудова медицина“, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ – София
2 Катедра „Здравни грижи“, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ – София

Резюме. Емоционалната интелигентност е сравнително нова концепция в психологията през последното десетилетие. Тя включва ефективно управление на емоции като гняв, стрес, страх, безпокойство и депресия. Като цяло емоционалната интелигентност е свързана с практикуването на самоконтрол, възприема-нето на оптимистична перспектива и развитието на социална компетентност. Изключително важно е да се изследват нейният краткосрочен и дългосрочен ефект върху академичния период и професионалния живот на медицинските специалисти, които са избрали да развиват кариерата си в областта на медицината и здравеопазването. От проведе-ното проучване сред медицински специалности от Медицински университет – София, се установи, че студентите от специалност „Медицинска сестра“ и „Акушерка“ притежават от средно до високо ниво на емоционална интелигентност, респективно разпределени по измеренията на подскалите. Най-високо ниво на тежест за подскала Емоционална осъзнатост имат студентите по медицина и кинезитерапевтите. Доказaхме статистически значима разлика между средните нива на тежест за подскала Емоционална осъзнатост при проучваните специалности (χ2 = 13,494, р = 0,036). С най-високо ниво на тежест за подскала Управление на собствените емоции са лекар-ските асистенти, медицинските сестри и акушерките. Най-високо ниво на тежест за подскалите Самомотивация, Емпатия и Управление на емоциите на други хора имат медицинските сестри и акушерките. Това са важни характеристики, свързани с професията им на специалисти, грижещи се за здравето и живота на хората. Работата на медицинския специалист изисква отдаденост и хуманно отношение към пациента. Това обаче не трябва да обезсмисля идеята за интегриране на програми и обучение по емоционална интелигентност в учебните програми на бъдещите здравни работници.

Ключови думи: емоционална интелигентност, студенти в здравеопазването, рискови професии

Адрес за кореспонденция: Илиана Соколова, e-mail: i.sokolova@foz.mu-sofia.bg