Формиране на професионални компетенции на студентите от специалност „медицинска сестра“ при грижи за хронични рани

Сестринско дело, 2024, 56(4), 3-11.

Т. Попова, М. Димитрова, С. Георгиева-Гърбева, Д. Благоева

Катедра „Здравни грижи“, Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, Медицински университет – София

Резюме. Формирането на професионално поведение и компетентност повишава и усъвършенства възможностите на обучаващите се за вземане на решения и подобрява резултатите от практическата им дейност. Цeл: Целта на настоящото изследване е да се проучи и анализира мнението на студенти от специалност „Медицинска сестра“ по отношение на обучението, тяхната удовлетвореност и възможностите за реализация на усвоените компетенции за грижи за пациенти с хронични рани, както и да се разкрият възможности за използване на съвременни методи на обучение с цел повишаване на професионалните им компетенции. Материали и методи: Обект на проучването са студенти от специалност „Медицинска сестра“ от II и III курс. При обработката и анализа на данните са използвани документален и социологически метод. Проведена е пряка индивидуална анкета в периода 06.06.2024 г. – 05.07.2024 г. С коректно попълнени въпросници се включиха 172-ма респонденти, студенти от II и III курс по специалност „Медицинска сестра“ във Факултет по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“. Статистическата обработка на данните и графичното представяне на резултатите са направени чрез МS Excel 2017. Резултати и заключение: Проучването показва висока удовлетвореност на студентите от проведеното обучение. Същевременно, за да се повиши увереността на обучаващите се бъдещи медицински сестри е необходимо предоставяне на допълнителна информация за грижите при пациенти с трудно зарастващи рани и за иновативните методи и средства за лечение. Съществува потребност и от по-засилено използване на мулажи и симулатори по време на обучението с цел развитие на професионалните компетенции и повишаване на качеството на предоставяните здравни грижи.

Ключови думи: професионална компетентност, хронични рани, студенти, медицинска сестра

Адрес за кореспонденция: Таня Попова, дм, е-mail: t.popova@foz.mu-sofia.bg