Научни обзори
Scientific reviews
А. Алакиди1, В. Михайлова2,3, М. Льочкова3
1Катедра „Епидемиология и хигиена“, МФ,
МУ ‒ София
2Катедра „Кинезитерапия“, ФОЗ, МУ ‒ София
3Катедра „Управление на здравните грижи“, ФОЗ, МУ ‒ Пловдив
Резюме. Комуникативните умения са значима част от медицинската практика, като за лекаря по обща медицина/ОПЛ имат водеща роля, и са залог за справяне с основни проблеми на паци- ента, включително от психологично и социално естество. Eмпатичната интерактивност се оценява от позиция на симетричното отзоваване на лекаря в емоционален план към посланията на болния; явява се основна предпоставка и ключова концепция за инициирането на емоционални теми по време на посещението на пациента. Въведена е транскрипция на аналитичната езикова система по модела Улмер. Изтъква се, че ОПЛ и специалистите по психосоматика са оптима- лен екип за съвместна работа. Независимо че в медицинската образователна система е налице тенденция да се поставя по-висок акцент на комуникацията, следва да се отбележи известно неглижиране и наличие на дефицити в тази област. На преден план се поставя рационализиране на мениджмънта на дейността за сметка на занижаване времетраенето на посещението на пациента. Провокирането и изявата на компетентността на лекаря при управление на емоционално базирани разговори се извежда като индикатор и морален компас за качеството в дейността на ОПЛ и скрининговата му функция в здравната система.
Ключови думи: комуникация, емпатична интерактивност, общопрактикуващ лекар, оптимален екип
Адрес за кореспонденция:
Доц. Ванина Михайлова
e-mail: v.mihailova@foz.mu-sofia.bg
A. Alakidi1, V. Mihaylova2,3, M. Lyochkova3
1Department of Epidemiology and Hygiene,
Faculty of Medicine, Medical University ‒ Sofia 2Department of Physiotherapy, Faculty of Public Health, Medical University – Sofia
3Department of Healthcare Management, Faculty of Public Health, Medical University ‒ Plovdiv
Abstract. Communication skills are a significant part of medical practice, with a leading role for the general practitioner/GP, and are essential in coping with major patient issues, including those of a psychological and social nature. The empathic interactivity is evaluated from the position of the physician’s symmetrical emotional responsiveness to the patient’s messages, appearing to be an essential prerequisite and key concept for initiating emotional themes during the patient’s visit. A transcription of the analytic language system under the Ulmer model is introduced. It is outlined that general practitioners and psychosomatic specialists are an optimal team to work together. Although there is a tendency in the medical education system to place greater emphasis on communication, certain neglect and deficits in this area is observed. Streamlining activity management at the expense of reducing the length of the patient’s visit is put to the front. The provocation and display of physician’s competence in managing emotionally based conversations is brought forward as an indicator and moral compass of the quality in the GP’s activity and its screening function in the healthcare system.
Key words: communication, empathic interactivity, general practitioner, optimal team
Address for correspondence:
Assoc. Prof. Vanina Mihaylova
e-mail: v.mihailova@foz.mu-sofia.bg