Оригинални статии
Original articles
Д. Шопов1, Т. Стоева2, К. Атлиев3
1Катедра "Здравен мениджмънт и икономика на здравеопазването", ФОЗ, МУ – Пловдив
2Катедра "Управление на здравните грижи", ФОЗ, МУ – Пловдив
3Катедра "Урология и обща медицина", МУ – Пловдив
Резюме. Удовлетвореността на пациентите е във фокуса на внимание на маркетинга и мар-
кетинговите изследвания през последните две десетилетия. Маркетингът на отношенията
пациент-личен лекар цели удовлетвореност, повторение на ползването на медицински услуги в
доболничната помощ и настояща и бъдеща лоялност на пациентите на базата на предлагане на
търсените от целевия пазар услуги и развитие на дългосрочни програми за отношения с пациентите. Целта на настоящото изследване е да се проучи и анализира степента на удовлетвореност на пациентите от медицинската помощ в първичната извън-болнична помощ. Проведено е
анонимно социологическо проучване сред 128 здравно-осигурени пациенти в извънболничната помощ в Хасково. Разглеждат се въпроси, свързани със: основни причини за избор на общопрактикуващ лекар от пациентите, честота и причини за смяна на личния лекар, оценка на организацията
и слабости в дейността на ОПЛ, като се посочват препоръки за нейното подобряване.
Ключови думи: удовлетвореност, пациент, медицинско обслужване, първична извънболнична медицинска помощ
Адрес за коредпонденция:
Доц. д-р Димитър Шопов, дм
e-mail: shopv_d@abv.bg
D. Shopov1, T. Stoeva2, K. Atliev3
1Faculty of Public Health, Department of Health Management and Economy of Health Protection MU – Plovdiv
2Faculty of Public Health, Department of Health Care Management, Medical University – Plovdiv
3Department of Urology and General Medicine, Faculty of Medicine, Medical University – Plovdiv
Abstract. Patient satisfaction has been the focus of marketing and marketing research for the past two
decades. The marketing of the patient-GP relationship aims at satisfaction, repetition of the use of medical
services in pre-hospital care and current and future loyalty of patients based on offering the services sought
by the target market and development of long-term patient relations programs. The aim of the present study
was to study and analyze the degree of satisfaction of patients with medical care in primary outpatient care.
An anonymous sociological survey was conducted among 128 health-insured patients in outpatient care in
Haskovo. Issues related to the main reasons for choosing a general practitioner from patients, frequency
and reasons for changing the GP, assessment of the organization and weaknesses in the activities of GPs
are discussed and recommendations for the improvement of GP work are given.
Key words: satisfaction, patient, medical care, primary outpatient care
Address for correspondence:
Assoc Prof. Dimitar Shopov, MD, PhD
е-mail: shopv_d@abv.bg