Оригинални статии
Original articles
Б. Борисова1, С. Славчев2
1Катедра по здравна политика и мениджмънт, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“,
МУ ‒ София
2Катедра по превантивна медицина, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София
Резюме. Първичната медицинска помощ се признава за основата на устойчиви здравни системи, като доказателства сочат нейната ключова роля за подобряване на здравните резултати,
ефективността на здравната система и справедливостта в здравеопазването. От нивото и
качеството на извънболничната помощ зависи крайната ефективност на национална здравна
система. Тя е съществен фактор за по-рационално използване на ресурсите и за преодоляване
на небалансирано високите разходи за болнична помощ. Липсата на системен интегритет е основна причина за ниската ефективност и качество на извънболничната медицинска помощ. Това
налага цялостна преоценка на мястото и приоритетната ѝ роля в здравеопазването.
Ключови думи: качество на здравните услуги, удовлетвореност на пациента, ефективност,
координация на секторите, достъпност до здравни грижи
Адрес за коредпонденция:
Доц. Боряна В. Борисова, дм
e-mail: b.borisova@foz.mu-sofia.bg
B. Borisova1, S. Slavchev2
1Department of Health Policy and Management,
Faculty of Public Health „Prof. Dr. Tsekomir Vodenicharov, DSc“, MU ‒ Sofia
2Department of Preventive Medicine, Faculty of Public Health „Prof. Dr. Tsekomir Vodenicharov, DSc“, MU ‒ Sofia
Abstract. Primary care is recognized as the foundation of sustainable health systems, with evidence
pointing to its key role in improving health outcomes, health system efficiency, and health equity. The
ultimate efficiency of a national health system depends on the level and quality of outpatient care. It is an
essential factor for a more rational use of resources and for overcoming the disproportionately high costs of
hospital care. The lack of system integrity is a major reason for the low efficiency and quality of outpatient
medical care. This necessitates a complete reassessment of its place and priority role in healthcare.
Key words: quality of health services, patient satisfaction, efficiency, sector coordination, access to health care
Address for correspondence:
Assoc Prof. Boryana V. Borisova, PhD
e-mail: b.borisova@foz.mu-sofia.bg