free responsive site templates

Оригинални статии

Original articles

Достъпност и качество на предоставяните здравни услуги в първичната медицинска помощ. Обща медицина, 2024, 26(2), 3-7  


Б. Борисова
1, С. Славчев2
1Катедра по здравна политика и мениджмънт, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“,
МУ ‒ София
2Катедра по превантивна медицина, ФОЗ „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“, МУ ‒ София


Резюме. Първичната медицинска помощ се признава за основата на устойчиви здравни системи, като доказателства сочат нейната ключова роля за подобряване на здравните резултати, ефективността на здравната система и справедливостта в здравеопазването. От нивото и качеството на извънболничната помощ зависи крайната ефективност на национална здравна система. Тя е съществен фактор за по-рационално използване на ресурсите и за преодоляване на небалансирано високите разходи за болнична помощ. Липсата на системен интегритет е основна причина за ниската ефективност и качество на извънболничната медицинска помощ. Това
налага цялостна преоценка на мястото и приоритетната ѝ роля в здравеопазването.

Ключови думи: качество на здравните услуги, удовлетвореност на пациента, ефективност,
координация на секторите, достъпност до здравни грижи

Адрес за коредпонденция:
Доц. Боряна В. Борисова, дм
e-mail: b.borisova@foz.mu-sofia.bg

Accessibility and quality of health services delivered in primary medical care. General Medicine, 2024, 26(2), 3-7 
 


B. Borisova
1, S. Slavchev2
1Department of Health Policy and Management,
Faculty of Public Health „Prof. Dr. Tsekomir Vodenicharov, DSc“, MU ‒ Sofia
2Department of Preventive Medicine, Faculty of Public Health „Prof. Dr. Tsekomir Vodenicharov, DSc“, MU ‒ Sofia

Abstract. Primary care is recognized as the foundation of sustainable health systems, with evidence pointing to its key role in improving health outcomes, health system efficiency, and health equity. The ultimate efficiency of a national health system depends on the level and quality of outpatient care. It is an essential factor for a more rational use of resources and for overcoming the disproportionately high costs of hospital care. The lack of system integrity is a major reason for the low efficiency and quality of outpatient medical care. This necessitates a complete reassessment of its place and priority role in healthcare.





Key words: quality of health services, patient satisfaction, efficiency, sector coordination, access to health care


Address for correspondence:
Assoc Prof. Boryana V. Borisova, PhD 
e-mail: b.borisova@foz.mu-sofia.bg

Адрес:

Централна медицинска библиотека, МУ-София 
ул. “Св. Г. Софийски” № 1,
1431 София, България

Контакти: 

E-mail:
s.tsvetanova@cml.mu-sofia.bg
Телефон:
02/952 16 45

© Централна медицинска библиотека – всички права запазени
© Central Medical Library - All rights reserved