Оригинални статии
Original articles
И. Карабова-Хамбарова, Н. Матева
Медицински университет – Пловдив
Резюме. Динамичното развитие на информационните технологии и лесният достъп до тях
предоставят на потребителите неизчерпаеми източници на здравна информация в интернет
пространството. Възползвайки се от тези ресурси, някои пациенти изявяват желание да споделят с медицинските специалисти резултатите от намерената от тях информация. Целта на
настоящото изследване е да проучи отношението на медицинските специалисти към пациентите относно начина, по който ползват здравната информация онлайн, и честотата, с която
респондентите се сблъскват с някои потенциални ситуации в практиката си. Проведено е анкетно проучване сред 225 медицински специалисти през периода 04-10.2022 г. За статистическа
обработка на получените резултати е използван програмният продукт SPSSv.19. Резултатите
показват, че българските медицински специалисти се отнасят консервативно към процеса на
овластяване на пациентите и е нужен нов подход, съобразен с лесния потребителски достъп до
здравната информация онлайн.
Ключови думи: здравна информация онлайн, информационни технологии, взаимоотношения лекар-пациент
Адрес за коредпонденция:
Ирена Карабова-Хамбарова
e-mail: irena.hambarova@mu-plovdiv.bg
I. Karabova-Hambarova, N. Mateva
Medical University – Plovdiv
Abstract. The dynamic information technology development and easy access provide users with
inexhaustible sources of health information on the Internet. By taking advantage of these resources, some
patients are willing to share their findings with medical professionals. The aim of the present study was to
explore the medical professional attitudes towards patients regarding the way they use health information
online and the frequency, with which the respondents meet some potential situations in their practice. A
survey was conducted among 225 medical specialists in the period April–October 2022. The SPSSv.19
software product was used for statistical processing of the results. The results show that Bulgarian medical
specialists are conservative towards the patient empowerment process and a new approach is needed, in
accordance with easy user access to health information online.
Key words: health information online, information technologies, physician–patient relationship
Address for correspondence:
Irena Karabova-Hambarova
e-mail: irena.hambarova@mu-plovdiv.bg