Abstract:
Финансовите резултати на дружествата за доброволно-
то здравно осигуряване (ДДЗО) през 2010 г. за пореден път доказват
липсата на перспективи в развитието на сектора. Необходими са
нормативни промени, отнасящи се до създаване на здравноосигури-
телен пакет, който да се реимбурсира от доброволни здравни вноски
на солидарен принцип. Подобен подход би развил сектора на добро-
волното здравно осигуряване, реализирайки реални допълнителни
приходи в здравеопазването. В статията са анализирани финансови-
те резултати на десетте водещи ДДЗО за 2010 г. Въз основа на тях са
направени изводите, че липсата на регулация на цените и предлага-
нето лишава ДДЗО от възможност да се конкурират в сферата на
качеството, достъпността и здравните резултати за пациента. Забе-
лязват се и зараждащи се признаци на основния здравноосигурите-
лен конфликт – стремежът към увеличаване на печалбите се конф-
ронтира с интересите и удовлетворението на пациентите, включител-
но с дейността и качеството на здравните грижи. С цел насърчаване
на политиката на управление към постигане на баланс между печалба
и удовлетворение е необходимо бъдещите здравнополитически ре-
шения да осигурят публичен контрол върху финансовите резултати,
качеството, достъпността и селекцията на здравния риск.
***** Summary. Financial results of the Companies for Voluntary Health
Insurance (CVHI) for 2010 have once again demonstrated the lack of
prospects in sector development. Regulatory changes are needed, related
with the establishment of health insurance packages, which should be
reimbursed on a joint principle by voluntary health payments. Such an approach may contribute to the development of the voluntary health
insurance sector, realizing real additional revenues in health care. The
article presents the financial results of ten leading CVHI for 2010. Based
on the findings, it has been concluded that the lack of price and demand
regulation deprives the CVHI of the opportunity to compete within the
spheres of quality, accessibility and patient health outcomes. Emerging
signs of the basic conflict in health insurance, namely, the pursuit of
increasing profits versus patient interests and satisfaction, have been
noted, including health care activities and quality. To promote a policy of
managing the balance between profits and patient satisfaction, further
health-political decisions for public control on financial results, health care
quality and accessibility and health risk selection should be taken.
Description:
Адрес за кореспонденция:
Тони Веков
Председател на съвета на директорите
Български кардиологичен институт
бул. „Г. М. Димитров” № 1
1172 София
tel. 02/962 54 54, 02/962 50 59
e-mail: t.vekov.hq@comleague.com